tirsdag 14. juni 2011

NR 2 verdenscup fellesstart

På søndag kjørte jeg fellesstart i verdenscupen i Spania. Målet fra start var å kjempe med helt i toppen. Og dette syntes jeg at jeg klarte veldig bra.


Kjente fra start at beina mine var gode i dag. Det var en helt flat løypa, men det var mange lange og åpene sletter. Det var ganske mye vind denne dagen så det var 2 lange strekker hvor det var sidevind.

Fra start hadde jeg bestemt meg for å være veldig på hugget. Jeg var med i noen brudd i starten, men etter den første runden skjønte jeg at det var vanskelig å komme seg i brudd. Jeg passet på å sitte langt foran i feltet så det ikke ble noen problemer i sidevinden. Beina mine ble bare bedre å bedre utover i løpet og når vi nærmet oss mål så visste jeg at jeg kunne være med helt der framme i spurten.

Når det var 5 km igjen gikk en italiener i fra i min klasse. Jeg var nesten sikkker på at dette kom til bli kjør inn igjen. Men det klarte vi desverre aldri. Spurten var ganske så teknisk, men en utforkjøring og en 90 graders sving 300m før mål. Jeg visste at jeg ikke kunne være lengre bak enn nr 3 inn i denne svingen. Når spurten begynte å dra seg til kjørte jeg veldig smart. Og ut av svingen lå jeg i andre posisjon på hjul med han som leder verdenscupen sammenlagt. Jeg visste at han er en av de sterkeste spurterne i feltet. Han startet spurten når vi kom ut av svingen med meg på hjul. Jeg kjente at beina mine var helt konge og jeg satt på setet mens han spurtet foran meg. 200m før mål girer jeg ned til et tyngre gir og starter min spurt. Det var ingen problem å komme forbi verdenscup lederen, jeg hadde mye større fart enn han. Jeg stoppet opp å tro 50 meter før mål da jeg skjønte at jeg hadde tatt denne spurten. Jeg vant spurten med ca 5 sykkellengder enda jeg hadde stoppet opp for å trå 50 meter fra mål.

En utrolig deilig følelse å trill over målstreken å bli nr 2 i et verdenscup løp. Etter en litt tung start på sesongen så trengte jeg  topp resultet. Det var godt for motivasjonen.

Nå skal jeg nyte resultatet et par dager før jeg til neste uker skal ned å kjøre NM øvelser. Jeg veit at formen er bra nå. Gleder meg til NM begynner og jeg håper på noen gode dager på sykkelen i Skien.

1 kommentar: