onsdag 22. desember 2010

Testing av proteser på NTNU Trondheim

På mandag var jeg og min Trener Kai Lexberg på NTNU Trondheim for å teste ut den nye sykkelprotesen min. Dagen skulle brukes til å finne ut hva slags innstillinger på protesen for å få den mest mulig effektiv. Jeg hadde også med meg mine to gamle proteser oppover for å se teste disse ut å se hva forskjellen på de to gamle protesene mine var i forhold til den nye, og kanskje bruke noen av instillingene på mine gamle proteser på den nye protesen.

TESTEN
Testene som skulle gjøre ble gjort av idrettsfysiolog Stig Leirdal, som er test ansverlig på olympiatoppen Midt-Norge. Han er utrolig dyktig og kan sine saker veldg bra. Han har den eneste test sykkelen i norge som kan analysere effekten i tråkket på hvert bein. Dette er utrolig spennende for meg som har protese å se hvor stor forskjell det er på benene mine.

Den første testen som jeg skulle gjøre gikk ut på og finne ut hvem av de tre sykkelprotesene jeg hadde med meg som var mest effektiv. Jeg skulle kjøre på 220 watt i 5 minutter på hvert av de forskjellige sykkelprotesene. På denne testen tok han O2 og Laktat målinger for å se hvem bein som var mest effektivt. Jeg kjørte denne testen først en gang med hver protese før jeg igjen kjørte samme testen en gang til med de samme protesene, så tok han snittet av begge testene med i resultatet. Dette gjorde han for å få en så mest nøyaktig måling som mulig.

Etter første testen tok vi en liten pause før neste test. På neste test skulle vi gjøre en teknikkanalyse av tråkket mitt. Finne ut av hvor i tråkket jeg hadde miine svakheter. Her kjørte jeg ett drag på hver protese med 250 watt og ett drag etterpå med hver protese på 300 watt. Altså en test på 250 watt som er ca terskel og en litt over terskel. På denne testen analyserer man hvert bein hvor man har sine svakeheter og styrke i tråkket på hvert bein.

ANALYSEN/RESULTAT
Ut i fra testene jeg gjorde kom det utrolig mange spennende resultater. På den første testen hvor man testet hvilke protese som var mest effektiv/mest energibesparende var det litt overanskende reultat. På det eldste beinet, som jeg kjørte med fra 2003-2008 hadde jeg en snitt lacktat verdi på 1,55, på det beinet jeg har kjørt på i 2009-2010 hadde jeg en laktat måling på 1,8 og på den nye protesen hadde jeg en laktat måling på 1,4. Dette vil altså si at på det nye beinet jeg akkurat har fått er det som er mest effektivt å sykle med,som jeg altså bruker minst krefter på å bruke. Det som var litt urovekkende å tenke på er at den protesen jeg har brukt de to siste sesongene er altså det beinet med minst effekt. Jeg har altså brukt et bein som ikke er 100% effektiv denne sesongen og jeg har heller aldri syklet fortere. Det er ganske intresant med tanke på de neste sonongene hvor jeg kan få et bein som vil være mye mer effektivt.

Den andre testen som gikk ut på effekten i tråkket var den mest urovekkende testen. Her analyserte altså sykkelen jeg tråkket i hvor effektivt tråkk jeg hadde i hvert bein med forskjellige proteser. Før jeg gjorde denne testen var jeg veldig sikker på hvordan testen ville gå. Min teori var at mitt frikse bein var det beste å det beinet med best teknikk. Ut i fra testen viste det seg at det beinet jeg har protese på var utrolig bra?? skjønn det den som vil. Jeg hadde altså et utrolig bra rundtråkk på protesebeinet, og det var ca 5% svakere enn mitt friske. Jeg hadde trodd at styrke forskjellen på disse beinene var mye større enn 5%. I det friske beinet hadde jeg utrolig ujevnt tråkk. Fra beinet er på toppen i tråkket hadde jeg ingen kraft. Men fra halvveis i tråkket og ned var det utrolig bra, og da sier det seg selv at det blir et utrolig ujevnt tråkk.

Konklusjon energibesparende test:
-Den nye protesen er mest effektiv, selv om den er tyngst
-Den nye protesen er mest energibesbarende

Konklusjon teknikktest
-Rundtråkket er best med den nye protesen
-forskjell mellom venstre og høyre bein er minst med den nye protesen
-forskjell i wattsymentri var minst med den nye protesen
-rundhet på tråkket var bedre på beinet med protese enn det var med det "friske" beinet
-det "friske" beinet produserer mest watt.

Dette er altså meget intresant å få gjort en test på og hva jeg må jobbe med videre. Det er veldg vanskelig å si om dette er optimalt for meg siden jeg har protese på det ene benet. Men det skal gjøres mer tester å jeg skal forandre litt på styrketreningen så skal vi se om testen blir bedre eller dårligere av det. Men det som er sikkert er at den nye protesen min er den beste jeg har hatt noen gang. Neste gang skal vi også gjøre tester på forskjellige vekter på protesen, altså legge på vektlodd på beinet å gjøre tester med det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar