mandag 7. mai 2012

Ringerike Grand Prix 2012

I helgen har jeg vært i Hønefoss traktene å kjørt Ringerike GP. Dette var et ritt som gikk over 2 dager, lørdag og søndag. På lørdag var planen at vi skulle sykle fra Hønefoss og til toppen av Norefjell. Men litt utpå dagen på fredag fikk vi beskjed om at det var meldt snø på Norefjell slik at etappen ble avlyst. Arrangøren kastet seg rundt og lagde en ny rute til oss, og det ble rundt Tyrifjorden.

Jeg må si jeg var veldig spent på egen form før dette rittet. Forrige uke lå jeg med sykdom i kroppen og var 5 dager uten trening. Formen har jo vært bra før i år så jeg hadde et håp om at den ikke var så ille.

Lørdagen kom og jeg sto nærvøs på startstrenken. Mange gode rytter med i helga. Joker Merida stilte med et veldig sterkt lag, også de andre norske kontinental lagene hadde de beste rytterne sine på start. Samt Christina Watches med bla Fredrik Willman og Mchael Rasmussen. Så her kom det til å bli kjørt hardt.

Etter masterstarten slapp oss ble det full fart. Merket fra start at jeg ikke hadde helt dagen og at den store farten var litt uvant på kroppen. Men jeg jeg satt meg godt pakket inn i feltet å kjørte så billig som mulig. Inn i dagens første stigning (Sollhøgda) var farten stor, og jeg merket at beina mine begynte å bli tunge. Jeg måtte slippe feltet opp denne stigningen. men jeg kom meg med i en gruppe med ca 10 andre ryttere. Vi jobbet godt sammen og når vi kom til innkjøring til Sylling var vi tilbake i feltet igjen. Når vi kom ned til Lierbyen så snudde vi oss med retning tilbake til Hønefoss. Her ble landskapet noe mer kupert og jeg merket at hver lille bakke sleit jeg veldig med å sitte med over, og jeg begynte å grue meg til Røynebakken. Etter ca 70 km gikk ballongen ut av meg. Og jeg trillet rolig bort til Røynebakken hvor jeg hoppen inn i bilen. Litt skuffet over egen innsats, men det ble ihvertfall en god treningsøkt.

Neste dag var det klart for det tradisjonelle Ringerike GP. Her skulle vi bla. få prøvd oss på Ripperbakken. Først var det 2 lange runder på ca 55 km før vi skulle ta fatt på 5 runder av 6,5 km med en stigning opp Vinterbroveien. Før avsluttende runder av 5 km opp ripperbakken.


Ripperbakken


Ut fra start kjente jeg heldigvis at beina mine var litt bedre enn dagen før. Og jeg satt greit med i starten. Så begynte uhelllene å skje. Først løsntes setepinnen min. Så måtte jeg ned i service bilen å få dett på plass igjen. Kom meg greit opp igjen til feltet etter dette. Men ikke lenge etter jeg var tilbake i feltet så kjørte jeg i et stort hull i veien og jeg punkterte på bakhjulet. Det hadde vært mye uhell så servicebilen var litt langt bak da jeg punkterte. Men jeg fikk meg et nytt hjul og kom meg opp igjen på sykkelen. jeg satt meg bak bilen for å kjøre bilpace oppigjen til feltet. Men dette var ikke så lett i dag. Feltet hadde virkelig fått fart på seg og jeg lå lenge bak bilen før vi fikk kontakt igjen med servicekøen. etter ca 30-40 km klarte jeg endelig å komme meg opp igjen i feltet. jeg kom desverre opp til feltet på et lite gundtig tidspunkt. Jeg hadde syra helt opp i høre når jeg kom tilbake i feltet og da kom vi rett inn i bakkene opp til Klekken. Og da var rittet over for min del. Hadde kjørt alt jeg orket for å komme opp igjen til feltet og når vi da kjørte inn i bakken og rytterne begynte å kjøre i bakken så hadde jeg desverre ikke mye å gå på, så da var den dagen over.

Ringerike GP 2012 ble ikke helt som jeg hadde håpet på. Men jeg fikk meg god ritt trening.

Neste på programmet nå er Nes-mila på onsdag. Får satse på at jeg har litt mer hell med meg når jeg skal kjøre 10 km tempo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar