mandag 14. mai 2012

Romerike Rundt

I går var det klart for nytt ritt igjen, Romerike Rundt. Et turitt med start og mål på Leirsund. Var litt spent før dette rittet. Formen min har ikke vært helt på topp etter jeg hadde en liten sykdomsperiode etter jeg kom hjem fra Belgia. Har kjent på trening de siste dagene at formen er på vei tilbake igjen, men man vet aldri hvordan formen er før man har kjørt konkurranse.

Starten var kl 13 og det var et felt på ca 50 stk som trillet ut fra start i Leirsund. Merket at det var  nærvøst felt som dro ut fra start. Det var en del uerfarene ryttere på start i dag så her var det fare for velt. Jeg vet at disse veltene skjer i starten, så jeg tenkte at jeg skulle gå i brudd i starten slik at jeg ikke skulle være innblandet i noen velt. Etter at masterbilen hadde sluppet oss så gikk jeg til. Jeg fikk fort en luke tilbake til feltet. Jeg kjørte 2-3 km alene så kom det en annen rytter fra Ceres opp til meg. Vi jobbet greit sammen og lå ca 15 km i brudd sammen før vi ble tatt igjen av feltet. Når jeg kom tilbake i feltet så hadde det visst vært en velt hadde jeg fått høre, så jeg gjorde nok lurt i å gå i brudd. Jeg satt meg rolig tilbake i feltet igjen.

Etter ca 20 km gikk dagens brudd. Ola Skadtvedt fra Lillehammer og en annen rytter gikk avgårde. De fikk fort en luke, men etter bare 2-3 km tok vi igjen han ene som Ola var i brudd med. Så nå var Ola alene foran i vinden. Det ble kjørt ganske rolig bak og det var ikke den store farten i feltet. Ola som var i brudd fikk fort en ganske stor luke tilbake til oss i feltet.

Etter ca 40 km begynte motvinden og sidevinden sikkelig. Og farten i feltet ble skrudd opp litt mer. Gikk til tider ganske fort på sidevindstrekkene, og  feltet ble veldig tynnet ut etterhvert. Jeg følte meg ganske grei i beina og var med helt foran når det gikk fort. Det ble ikke sikkelig sammarbeid i feltet så vi klarte ikke å ta inn så mye av forspranget Ola hadde.

De siste 2 km av rittet var veldig harde. en sikkelig bakkep å ca 2 km med mål på toppen. Når vi kom i bunn av denne bakke skjønte vi at vi måtte kjøre for andreplassen. Ola hadde holdt unna hele veien, veldig sterkt kjørt av han siden det blåste så mye som det gjorde i dag. Jeg satt meg helt foran i feltet i bunn av bakken. Det ble kjørt fra start og feltet ble sikkelig delt opp. vi var ca 8-10 ryttere igjen når det var igjen 500 meter. Spurten starten ca 500 meter før mål og jeg hadde greit trøkk, men kjenner jeg mangler det siste trøkket for å være med å kjempe om seieren. Jeg kom meg inn på en 8 plass totalt og 3 plass i min klasse.

Må si meg greit fornøyd med løpet. Kjenner at formen ikke er helt som den var i Belgia i starten av sesongen, men den er på vei opp igjen. Så med en solid treningsmengde nå samt ritt så satser jeg på at formen blir enda bedre inn mot de neste rittene.

Neste ritt på programmet nå er Mega Mila på tirsdag. Så får eg satse på at formen stiger litt til i morgen og at jeg kan gjøre en god tempo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar