mandag 21. mai 2012

Nordmarka Rundt

I går kjørte jeg nytt ritt igjen. Denne gangen var det turrittet Nordmarka Rundt. Har aldri kjørt dette rittet før, men jeg har trent mye i området rittet går så jeg var godt kjent. Rittet startet på Årvoll skole i Oslo. Veien gikk vidre over sollihøgda, deretter til Sundvollen, Klekken, Jevnaker og over til Grua. Fra Grua kjørte vi strake veien til Oslo. For de som er kjent i dette området så skjønner dere at det er mye bakker.

Målet for dagen var å få seg en sikkelig hard langtur. Det gikk veldig rolig ut i fra start. Men når vi startet på Sollihøgda så ble det satt litt mer fart i feltet og de svakeste rytterne ble fort borte. Når vi var over første stigningen opp til Sollihøgda var vi ca 20-30 ryttere igjen. Hadde ikke de største problemene med å sitte med opp til Sollihøgda. Så jeg tok det som et tegn på at beina var bra, men det skal sies at det ikke var så veldig mange ryttere på et høyt nivå på dette rittet.

Vidre gikk det ganske rolig, men en fart på mellom 35-40 km/t. Satt lett med i feltet. I stigningene opp til Klekken ble det litt større fart igjen, men det gikk veldig greit å sitte med. Når vi kom til Jevnaker var det klart for den hardeste stigningen i dag. En 5 km lang stigning med et snitt på ca 6%. Her hadde jeg lyst til å kjøre hardt. I bunn av bakken var det en rytter som gikk til. Jeg satt meg helt først i feltet å kjørte jevnt hardt på oppover. Etter en stund så jeg meg tilbake og da var det kun to ryttere til som hadde klart å holde farten jeg holdt oppover. Når vi nærmet oss toppen av bakken hadde vi kjørt igjen rytteren som hadde kjørt i fra oss i bunn av bakken. Følte beina mine var brukbare i dag. Syntes jeg gikk bra oppover i dag.

Vi fire som hadde et forsprang tilbake til de andre begynte å kjøre bra sammen og sammarbeide mellom oss fire var bra. Vi kjørte ca 30 km sammen før vi ble tatt igjen av feltet igjen retter etter Harestua. Det var ikke så store feltet som tok oss igjen. Bakken fra Jevnaker hadde skilt seg godt ut i feltet å jeg tipper det var en gruppe på ca 15 mann som tok oss igjen. Jeg satt meg rolig tilbake i feltet igjen. Merket at det hadde kostet litt å være i brudd.

Når vi nærmet oss Oslo kom dagens siste stigning, Gjelleråsen. Her ble det litt kjør igjen og jeg prøvde noen ganger på å få luke. Fikk en liten luke sammen med et par andre, men bakken var ikke hard nok til at vi fikk sikkelig luke. Så da var det bare å sette seg rolig inn i gruppen igjen å trille inn til mål, dette er jo et turitt så det er jo ikke lov til å spurte.

Er greit fornøyd med rittet. Dette er jo et turitt med et lavare nivå enn det som jeg pleier å kjøre. Så jeg fikk meg en fin hard langtur uten å gå helt ned i kjelleren. Kjenner at formen er bra om dagen, det lover jo godt, for til helgen er det Norgescup på hjemmebane på Eidsvoll. Her er det tempo på lørdag og fellesstarter på søndag og mandag. Gleder meg til å kjøre på Eidsvoll. Så får vi satse på at formen er bra til helgen som kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar