tirsdag 26. juni 2012

NM i Bergen

Da var NM uka for i år over. Jeg kom hjem fra Spania på mandag og satte meg i bilen til Bergen onsdag morgen. Jeg kjørte 2 ritt i Bergen, 50 km tempo og fellesstarten.

Det hele starten med tempo på torsdag. 50 km med selvpining er vel ikke min sterke side. Men jeg stilte opp for å få meg en sikkelig treningsøkt. Målet for tempoen var å kjøre 40 km/t i snittfart. Altså en sluttid på 1time og 15 minutter.

Planen var å åpne kontrollert. La meg på rundt terskel i starten og jeg syntes jeg kom inn i en god rytme fra start og jeg følte jeg hadde full kontroll de første 15 km fram til første vending. Jeg holdt meg på samme intensitet. Skulle holde dette i 30 km så skulle jeg kjøre på det jeg hadde igjen de siste 20 km.

Passerte de 30 første km helt etter planen. hadde akkurat 40 i snitt på 30 km. Men da jeg skulle begynne å ta i litt mer så var det ikke så mye mer å kjøre med. Merket at distansen ble i det lengste laget. De siste 20km gikk egentlig bare saktere og saktere og jeg skjønte med ca 5 km igjen at jeg ikke kom til å klare målet på 1t 15 min. Jeg kom over målstreken på 1 time og 18 min. Litt skuffet over egneinnsats, men det ble en god økt og jeg følte meg klar til fellesstraten.

Etter to dager med rolig trening var det klart for den store fellesstarten. Visste fra start at jeg måtte sitte langt foran i feltet. Normalt i NM så går det i en vanvittig fart de første milene. Og med den tekniske løypen som var i årets NM så var det ekstra viktig å sitte langt foran.

Jeg kom meg litt bakpå fra start. Stilte meg litt forseint opp på startstreken. med 150 mann på start med våt veibane i den tekniske løypa så måtte det gå som det gikk. Det var en velt etter ca 6-7 km. Jeg var heldig å ikke gikk i bakken, men jeg måtte stoppe helt opp å vente til veien var fri for syklister. Jeg kom meg opp igjen på sykkelen og da var det bare å begynne å jage feltet.  Men jeg merker fort at det gikk veldig tung. Og grunnen til at det gikk tungt var at noen hadde kjørt inn i meg når velten gikk og bakbremsen min tok inn i hjulet. Jeg slapp meg ned til servicebilen og fikk stilt tilbake bramsen igjen. Men da var feltet altfor langt foran. Jeg kjørte meg opp igjen til service køen, men det hadde gått så fort i starten og det var en del ryttere som hadde falt av feltet så det var store sprekker i bilkøen. Jeg prøvde alt jeg kunne for å komme meg opp til feltet. Men etter noe km skjønte jeg fort at dette ikke kom til å gå.

Så da ble en kort NM fellesstart for min del. Litt kjipt at sånt skjer, men det var kun min egen feil at jeg satt såpass langt bak fra start. Sånn er det noen ganger, og man lærer så lenge man lever :)

Ellers må jeg nevne kjempe prestasjonene til Anders Kristoffersen i Eidsvoll. Han er førsteårs senior og er med helt der framme både på gaterittet hvor han blir nr 12 og fellesstarten hvor han sitter med det som er igjen av hovedfeltet helt til mål i  et veldig hardt løp. Det er bare å se opp for denne mannen i framtiden. Han kommer til å nå langt.

Også må jeg få takke til støtteapparatet i Eidsvoll SK. Foreldre som stiller opp for oss under hele NM uka og lager mat til oss å gjør alt for oss slik at vi skal prestere på topp. Tusen takk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar