tirsdag 19. juni 2012

Verdenscup Spania

Da er årets første og siste internasjonale ritt kjørt før London, Verdenscup løp i Spania. Det startet på fredag med 21 km tempo og fellesstart på søndag på 72 km. Målet for helgen var helt klart på fellesstarten. Men jeg håpet jeg skulel få til en god tempo også.

Tempoen gikk en veldig flat og rask løype. Lange strekker rett fram og nesten ingen høydemeter. Men denne dagen blåste det ganske mye og med alle de åpene slettene som var under tempoen så ble det en ganske hard tempo.

Jeg åpnet ganske rolig ut fra start sånn at jeg jeg kunne gi full gass etter ca 7-8 km for da kom det en lang åpen slette på ca 10 km med motvind. Starten gikk greit og jeg kom inn en en god rytme og følte jeg kjørte kontrollert. Når motvinden kom så var det bare å gi full gass. Følte jeg hadde bra trøkk og at jeg holdt en god fart. Klarte å holde helt inn til mål og jeg var fornøyd med tiden. Kjørte litt over 1 min raskere enn i fjor. Så jeg var godt fornøyd med det til å være tempo. Plasseringen ble en 10 plass. Lenge siden jeg har vært blandt de 10 beste på tempo, så det lover godt til fellesstarten.

På søndag var det klart for fellesstart. En ganske hard runde på 12 km med en bratt brosteinsbakke opp til mål på 750 meter. Det var en utrolig varm dag, godt over 30 grader og sikkelig trykkende varme. Så dette kom til å bli en hard dag på sykkelen. Det kjentes bra ut fra start og beina kjentes bra ut når det gikk fort. Satt greit med opp første gang opp bakken. Det var i dag også ganske mye vind, og det var et strekke som var ganske utsatt for sidevind. Når vi kom til dette stede på andre runden ble det satt stor fart i feltet og det begynte å sprekke litt opp. Jeg satt i 8-9 posisjon og følte jeg hadde bra kontroll. Feltet lå på en strek og når vi nærmer oss slutten av sidevindstrekket ser jeg at en franskmann som ligger 3-4 plasser foran meg vingler noe veldig. Han kommer litt på utsiden av veien, og akkurat der han kom på utsiden var det en veldig høy asfaltkant, og i det han prøver å komme seg opp igjen på veien så treffer han den høye kanten med framhjulet og han stuper over styre. Jeg ligger 3 plasseringer bak han. Jeg hadde ingen mulighet til å komme meg unna denne veltet. Jeg treffer en fra Tyskeland som ligger foran meg og jeg går over styret. Jeg var ganske raskt tilbake på sykkelen, men når det går på en strek i sidevinden så var det en umulig oppgave å komme seg opp igjen til teten. Så da var løpet over for min del. Veldig surt å ikke få testen formen mot de beste i verden. Men slik er det noen ganger.

I morgen reiser jeg til Bergen og skal kjøre NM tempo på torsdag og fellestart på søndag. Alltid stas å kjøre NM så jeg gleder meg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar