onsdag 15. desember 2010

Test av formen

I går var jeg på NTG på Kongsvinger hos min trener Kai Lexberg for å teste hvordan formen var. Jeg var veldig spent og usikker på hvordan formen min var siden jeg ikke har fått syklet så mye som jeg hadde håpet i det siste siden det har vært så kaldt og vanskelige forhold å trene . Testen som skulle gjøres var første en laktat profil, altså finne ut av hva jeg har i watt og puls på anarob terskel. Den neste delen av testen var en maks test, der man finner ut hva man har i makas watt og maks puls, samtidig som utstyret Kai har estimerer en O2, men siden det ikke er en sikkelig O2 test så er ikke dette 100% riktig.

Testen startet med terskeltesten. Startet på 190 watt som åpningswatt og økte med 30 watt hvert 5 minutt. Etter hver økning stikker han en nål i fingeren min sånn at man kan finne ut hva laktaten min er og han noterer ned pulsen min for hver økning. På forrige test som var 27 januar 2010 hadde jeg den siste wattverdien på 280 watt, da hadde jeg en laktat på 4,1. Jeg kom også opp til 280 watt på denne testen, men da hadde jeg en laktat på 5. På den forrige testen hadde jeg en terskelwatt på 278, og 150 i puls på terskel. Denne gangen hadde jeg terskelwatt på 269 og 149 i terskelpuls. Dette vil si at jeg hadde en litt dårligere test enn jeg hadde sist gang, men ikke veldig mye dårligere. I tilegg hadde jeg akkurat kommet hjem fra en treningssamling på Gran Canaria på den forrige testen så ut i fra det så må jeg si meg greit fornøyd med testen jeg hadde i går.

Etter terskel testen var det maks test som stod for tur. Her startet jeg på 250 watt og øker med 25 watt hvert minutt helt til man er så full av melkesyra at man ikke klarer mer. På den forrige testen hadde jeg en makswatt på 450 og 162 i puls. Denne gangen hadde jeg 425 watt og 169 i maks puls. Også denne tasten var som ventet litt dårligere enn den forrige testen, men det var ikke så mye på denne testen heller.

Så alt i alt er jeg fornøyd med testen i går. Jeg er omtrent på samme nivå som jeg var i fjor på et senere tidspunkt, så det lover godt.

1 kommentar: