mandag 23. mai 2011

Eidsvoll Rittet 2011

I helgen har det vært norgescup helg på hjemmebane. Fredag var det tempo, lørdag norgescup ritt og på søndag var det ranking ritt. Målet for helga var å få tilbake god følelsen å kjøre 3 bra ritt.

På fredag var det klart for tempo, 14,8 km i relativt flatt terreng. Men det var en helt syk vind denne dagen. Det ble ikke noe lett tempo med de vindkastene som var denne dagen. Hadde håpet på å kjøre en bra tempo, men slik ble det ikke. Fikk ikke noe dreis over denne tempoen. Prøvde å åpne ganske rolig for å kjøre fortere og fortere utover i løpet. Men da jeg skulle begynne å kjøre fortere klarte jeg ikke det. Det ble en dårlig tempo for min del. Det er jo ikke tempo som er min styrke så jeg tok det ikke så tungt og tenkte det var en fin gjennomkjøring til morgendagens Norgescup løp.

Lørdag var det Norgescup. Her hadde jeg virkelig lyst til å kjøre fort. I fjor satt jeg med hele veien til mål, og det var også målet i år. Det gikk i en syk fart ut fra start. Skulle tro de hadde stjelt syklene sine. Jeg satt greit med opp Kopperud bakken, men på vei ned og på flatene etter bakken var det en sinnsyk vind, og jeg sitter langt bak i feltet og det var noen foran meg som ikke klarte å holde hjulet så det ble luker. Så det ble noen smågrupper på halen av feltet. Jeg hadde ikke topp bein i dag og da jeg prøvde å tette disse lukene så fikk jeg sikkelig syra. Så da var desverre løpet over for min del. Var skuffa over nok et dårlig løp.

På søndag var det klart for rankingritt. I dag skulle det klatres. Vi skulle over stigninger som Minneåsen og Tajet. Jeg hadde klart å omstille meg fra skuffelsen dagen før og følte meg klar til start. I dag hadde jeg bestemt meg for å være på hugget fra start og ligge langt foran i feltet. Dette klarte jeg veldig bra, og jeg hadde veldig lyst til å komme med i ett tidlig brudd. jeg prøvde flere ganger i starten men jeg klarte ikke å komme med i bruddet som gikk tildlig på etappen. Men jeg hadde prøvd og det var det viktigste. Bruddet fikk gå og Lillehammer sammmen med Joker Merida kontrollerte feltet. Jeg hadde bestemt meg for å hjelpe svensken vår på laget, Anders så han kom seg så billig som mulig i front av feltet inn i Minneåsen. Dette gikk veldig bra og jeg lå helt i front av feltet med Anders på hjul når stigningen begynte. Det hadde kostet litt for min del å ta så mye vind før vi gikk inn i Minneåsen, men jeg hadde bestemt meg for å kjøre fort opp bakken. Jeg syntes jeg kjørte bra opp Minneåsen i dag. Og jeg kom meg i en fin gruppe etter bakken. Vi ble vell rundt 30 stykker til slutt og vi kjørte fint sammen inn til mål. Vi ble tatt ut av løpet når vi skulle begynne på smårundene. Men jeg hadde fått en posetiv opplevelse fra rittet. Det var utrolig viktig å få til et bra løp i dag siden det har gått ganske tungt i det siste. 

Jeg ser meg greit fornøyd meg helga. Kjørte 2 dårlige løp og ett bra løp. Da håper jeg formen er stigende og at det går bare en vei framover. Nå blir det en ganske hard uke med Randsfjorden rundt på lørdag og Vestfold rundt på søndag. Så blir det en uke med litt roligere trening før jeg reiser til Sveits og årets første ritt internasjonalt. Gleder meg til å kjøre løp i utlandet. Alltid spennende å se hvordan man er i forhold til de beste i verden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar