søndag 29. mai 2011

Vestfold Rundt

I dag har det vært nytt ritt, Vestfold Rundt (165 km) Et tradisjonelt ritt som starter i Horten sentrum og kjøres i en fin runde i kupert terreng i Vestfolds flotte terreng. Målet for dagen var å få en fin treningsøkt og sitte med feltet til mål.

Det gikk rolig ut fra start i dag. Etter ca 10 km kom dagens første utfordring. En ganske hard bakke som tidvis var ganske bratt. Her ble det veldig sprekker i feltet og det var ikke mange av de ca 100 rytterne som satt med første gruppe her. Jeg satt greit med teten over toppen, men jeg måtte virkelig ta i. Etter bakken så gikk det ganske rolig og det var da dagens brudd stakk. Dette skulle vise seg å være bruddet som gikk inn hele veien til mål. Mange av forhåndsfavorittene satt i dette bruddet. Etter bakken gikk det tidvis i rykk og napp bak i feltet. Vi hadde en voldsom motvind fram til vi hadde kjørt ca 100 km. Så tiden i dag ble ikke veldig sterk siden det blåste så mye som det gjorde i dag.

Etter vi hadde passert Larvik begynte egentlig hardkjøret. Fra Larvik og inn til mål i Horten hadde vi medvind og det gikk veldig for til tider. Det er denne delen av løpet som er hardest. Her er det smale veier og det går opp og ned hele tiden. Små knekker som er ganske bratte. Så dette tappet mange rytter for krefter og feltet jeg satt i ble bare mindre å mindre jo nærmere vi kom Horten. Jeg kjente at beina mine ble egentlig bare bedre å bedre utover i løpet så jeg følte meg ganske så bra mot slutten.

Når det var igjen ca 7 km så kom det en ganske hard bakke, og her sprakk det sikkelig opp. Når vi kom på toppen var vi ca 15 ryttere igjen i feltet. Jeg satt greit med over denne bakken og følte meg ganske så bra, selv om jeg kjente det var litt krampe tendenser. Det kom en større gruppe opp til oss rett før mål og vi kjørte sammen inn til mål i Horten.

Jeg sier meg godt fornøyd med dagen. Jeg fikk en kjempe bra treningsøkt, og jeg føler at formen er der den skal være nå. Merker når det virkelig går fort så har jeg trøkk i beina og klarer å være med helt der fremme. Jeg føler formen er inne og jeg gleder meg veldig til de neste 2 ukene hvor jeg skal til utlandet å sykle mine første ritt mot mine konkurrenter. Med den formen jeg har inne nå så tror og håper jeg at jeg kan være med å kjempe om topplasseringer i disse rittene.

1 kommentar: