tirsdag 18. januar 2011

Oppsummering Gran Canaria 2011

Da har jeg kommet meg trygt hjem til Norge igjen etter 14 dager på Gran Canaria. Må si det var kaldt å komme seg hjem til kulde og snø når man har vært i 25+ grader og sol i 14 dager. Men det går seg til det også.


Utsikten over Ayagaures dalen


MÅLET MED SAMLINGEN

Målet med samlingen var å få mest mulig timer på sykkelen. Det har vært dårlige forhold til å kjøre mengde trening hjemme i november og desember og derfor var det viktig på denne samlingen å få mest mulig tid på sykkelen.

I tillegg til dette var målet å få kjørt inn den nye sykkelprotesen min. Jeg har fått kjørt 9 av 11 dager med den nye protesen. Den fungerer veldig bra, selv om spennen røyk og jeg måtte reparere med lim og gaffa teip og jeg fikk noen gnagsår. Nå er det bare å gjøre ferdig det nye beinet helt og støpe alt i karbon så det er klart til sommeren kommer. Deilig å få på plass alt dette før sesongen starter så jeg slipper å gå rundt å gruble og tenke på at utstyret er i orden.



Min nye sykkelprotese, dette er altså en proto type som ikke er helt ferdig enda. Den kommer til å se anderledes ut når alle innstillinger er gjort. Da vil den bli støpt i karbon hele veien.

GJENNOMFØRING

Gjennomføringen av treningen har vært veldig bra. Må si meg godt fornøyd med den treningen som har blitt gjort, og jeg har fått meg mange gode timer på sykkelen.

Det har totalt vært 11 dager på sykkelen. 2 reisedager der jeg ikke rakk å sykle og 2 hviledager underveis i samlingen. Totalt på 11 dager med sykling har det blitt.
- 47 timer og 40 min
- 1124 km
- 18349 høydemeter.

Altså har det vært et snitt per dag på 4,3 timer og 102 km.

Det er ikke lett å få så mange kilometer på Gran Canaria, siden det nesten er umulig å kjøre flatt. Skal man opp i fjellene å sykle så er bakkene veldig lange og man klatrer flere timer i strekk. Snittfarten blir derfor ikke så høy. Jeg har hatt et snitt i antall høydemeter per dag på 1668 meter. Så da sier det seg selv at det er veldig mye opp og ned på denne øya.


Utsikten fra Tauropass


Jeg føler jeg har hatt stort utbytte av denne samlingen. Jeg har fått mange timer på sykkelen, det meste av treningen har vært i sone 1 (70%) og i sone 2 (20%). Har også hatt litt i sone 3 (10%).

Nå innen et par uker kommer jeg til å kjøre en test for å se hvor mye utbytte jeg har hatt av treningen. Kommer nok til å kjøre testen enten hos min trener Kai Lexberg på NTG Kongsvinger eller på Toppidrettssenteret. Siden det ikke er lenge siden jeg har kjørt tester der, er det lett å se hvordan utviklingen har vært.


STEDET VI BODDE PÅ

Denne gangen bodde vi i Maspalomas/Playa del Ingles. På et hotell som heter Sunprime Atlantic View Suites & Spa. Vi bodde her også i februar i fjor og var så godt fornøyd med stedet at vi valgte å bo på samme sted også denne gangen. Sunprime hotellet er ikke det billigste alternativet når man skal legge turen til Gran Canaria, men jeg syntes det helt klart er verdt å bruke litt ekstra penger på å bo på et sånt sted. Jeg føler jeg får mer ut av treningen av å bo her. Denne gangen hadde vi alt inkludert, dvs at vi hadde både frokost, lunsj og middag med i oppholdet. Dette er helt perfekt når man er her for å trene. Man får all mat servert og slipper å bruke energi til å lage maten selv. Maten er av første klasse, sunn og mager mat med gode salater. Perfekt for et treningsopphold.


Tapas til lunsj, utrolig godt og sunt

Jeg er altså like fornøyd med hotellet og stedet vi bodde på denne gangen at jeg helt sikkert vil komme igjen til samme hotellet neste gang jeg er på Gran Canaria.

Den siste uken etter jeg kom hjem, har jeg har ikke tenkt så mye på treningen, men har holdt meg i aktivitet. Dagen etter jeg kom hjem holdt jeg en spinningtime på Akershus Festning for militærfolket der. Dette var noe jeg gjorde for min sponsor XC-Sport

I helgen har jeg vært i Hemsedal og stått på ski. Utrolig deilig å reise til fjells og nyte rolige dager og stå på ski. Må si det var hardere enn ventet å stå på ski, var veldig sliten i beina etter helga og jeg er fremdeles ganske støl i lårene. Selv om det ikke er sykkeltrening så er det helt klart en form for trening som passer helt perfekt etter 14 dager på Gran Canaria med mye sykling.

Nå skal jeg komme godt igang med treningen denne uken. Begynne å kjøre intervaller på rulla igjen, blir ikke lite givende som å kjøre i 25+ grader, men det skal nok gå greit. Det er også blitt ganske mildt vær her i Norge nå så det er ikke noe problem å kjøre langturer ute på MTB sykkelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar