mandag 22. august 2011

Europacup Belgia, fellesstart- Årets første seier

Da var Europacup løpet i Belgia over. Og i går var det  fellesstart på programmet. Et typisk kermes løp i Belgia.

Vi kjørte i en rundløype av 4,2 km. Denne skulle kjøres i 1 time + 1 runde. Spent på start, men følte at formen var der den skulle og jeg ville være med å kjempe i toppen. Det var en ganske teknisk løype med en del 90 graders svinger og det regnet i tilegg så det var glatt. Jeg visste jeg måtte være på hugget helt fra start for her kom det til å gå fort fra første tråkk. Jeg satt helt foran i feltet helt fra start. Første runden gikk fort, her ble det utskillinger fra start. Etter ca 2 runder var vi 6 mann i tet. Jeg var den eneste i min handikap klasse (C4) som satt i dette bruddet, de andre 5 var fra klassen over meg (C5). Da var det bare å klare å kjempe med seg selv å være med disse helt inn til mål. Det gikk til tider veldig fort og med en del støting. Følte meg ikke helt på topp i dag så jeg sleit i perioder ganske mye med å henge med. Men det var ikke bare jeg som var sliten av oss i tet så det tyder på at formen er der den skal være nå 3 uker før VM. Den siste runden ble det en del lurekjøring i tet gruppa. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle være med å kjempe i spurten, selv om jeg hadde vunnet uansett siden jeg var den eneste i min klasse med i teten. Ca 1 km før mål er det en som går til. Vi andre klarer å tette luka ca 400 m fra mål og jeg sitter i en tredjeposisjon før spurten starter. Jeg blir nr 2 totalt i spurten og vinner min klasse.

Utrolig deilig med en seier nå rett før VM, det gjør noe med selvtilitten. Jeg føler at formen min er der den skal være, så nå gjenstår det bare å gjøre de rette tingene framover for å få inn en sikkelig toppform til VM.

Nå har resten av ryttere og støtteapparat dratt hjem til Norge. Jeg har reist videre til Ninove i Belgia. Jeg skal være her i 1 uke til hvor jeg skal kjøre kermes ritt. Håper dette gjør susen på at formen skal bli enda bedre fram mot VM.

1 kommentar: